Onderhoud

 

Iedere auto, nieuw of gebruikt, heeft onderhoud nodig. Onderhoud zorgt ervoor dat je zorgeloos en veilig gebruik kunt maken van uw auto maar verlengt ook de levensduur. APK is niet het zelfde als onderhoud. APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Bij de APK-keuring controleert de keurmeester jouw auto volgens de regelgeving van de RDW.  Veel auto’s geven zelf aan dat onderhoud noodzakelijk is door een melding op het dashboard en/of is terug te zien in de boekjes van de auto. 

Grote beurt.

Bij een grote én uitgebreide onderhoudsbeurt wordt de auto op een groot aantal belangrijke punten gecontroleerd. Denk hierbij o.a. aan de motorolie, vervangen het olie-, lucht-, brandstof- en interieurfilter. Maar bijvoorbeeld ook een controle op slijtagedelen zoals schokdempers en remblokken.

De volgende punten worden o.a gecontroleerd:

  • Uitlezen van de boordcomputer/storingsanalyse
  • Onderhoudsbeurt op interval/periode met olie verversen volgens voorschrift fabrikant
  • Filters vernieuwen (olie, lucht, brandstof en interieur)
  • Koelvloeistof en remvloeistof controleren
  • Controleren op olielekkage
  • Remmen voor en achter controleren op slijtage en werking
  • Speling stuurinrichting (stuurwiel) controleren
  • Stuur- en aandrijfashoezen controleren op beschadigingen
  • Distributieriem controleren
  • Banden controleren en op de juiste spanning brengen
  • Instrumentenpaneel verlichting controleren op werking
  • Claxon controleren op werking
  • Airbag(s) controleren op werking
  • Pedaalrubbers controleren op slijtage
  • Kachelventilator verwarming controleren op werking
  • Airco controleren op werking
  • Veiligheidsgordels controleren op breuk en slijtage
  • Vrije slag koppelingspedaal controleren/afstellen
  • Stoelbevestiging controleren op de bevestigingspunten
  • Service interval Resetten, opnieuw instellen
  • Verlichting voor controleren werking en (indien nodig) afstellen
  • Verlichting achter met reflectoren controleren werking, controleren op breuk
  • Buitenspiegel links/rechts controleren op breuk
  • Ruitensproeiers controleren werking en afstellen
  • Ruitenwissers voor en achter controleren op werking en slijtage
  • Deurscharnieren controleren op speling
  • Sluiting deuren en scharnieren controleren
  • Ruiten controleren op breuk

 

Tijdens de grote beurt wordt je auto op een groot aantal belangrijke punten gecontroleerd. Het kan zijn dat er uit deze controle aanvullende onderdelen vervangen dienen te worden. Wij zullen hierover altijd contact met u opnemen!

Kleine beurt.

Het uit laten voeren van een kleine beurt zorgt ervoor dat eventuele problemen aan uw auto vroegtijdig aangepakt kunnen worden. Dit voorkomt grote en vaak dure problemen aan uw auto. Daarnaast is een goed onderhouden auto met een duidelijke onderhoudshistorie over het algemeen meer geld waard wanneer u deze van de hand wil doen. 

De volgende punten worden o.a gecontroleerd:

  • Uitlezen van de boordcomputer/storingsanalyse
  • Claxon controleren
  • Veiligheidsgordels controleren
  • Dashboardverlichting controleren
  • Verlichting voor en achter controleren op werking
  • Ruitenwissers controleren op slijtage
  • Olie verversen volgens de voorgeschreven specificatie van de fabrikant
  • Oliefilter vervangen
  • Remvloeistofniveau controleren
  • Koelvloeistofniveau controleren
  • Ruitensproeierniveau controleren

Tijdens de kleine beurt wordt je auto op een groot aantal belangrijke punten gecontroleerd. Het kan zijn dat er uit deze controle aanvullende onderdelen vervangen dienen te worden. Wij zullen hierover altijd contact met u opnemen.

Distributieriem/ketting

In de motor van uw auto zit een heel belangrijk onderdeel: de distributieriem. Er zijn ook auto’s met een distributieketting. De riem is van kunststof, de ketting van metaal. De distributieriem slijt en moet om de zoveel kilometer vervangen worden. In elk geval vóórdat de riem versleten is en breekt. Want dan wordt er in één klap erg veel schade veroorzaakt aan de motor. De distributieriem of -ketting vormt dus het hart van de motor. Wanneer deze ketting/ riem vervangen dient te worden is helemaal afhankelijk van het merk en type. En dan ook nog eens van de betreffende motor. Het kan variëren van om de 90.000 km tot om de 150.000 km of bijvoorbeeld om de 5 jaar.

Koppeling

Een koppeling kent geen vaste interval om te vervangen. Er gaat ook geen lampje branden in het dashboard als de koppeling versleten is. Bovendien kan de oorzaak van de slijtage liggen in verschillende onderdelen van de koppeling. Bijvoorbeeld de koppelingsplaat, de drukgroep, het koppelingslager of bijvoorbeeld de koppelingskabel. Vaak wordt dit opgemerkt  tijdens de normale onderhoudsbeurten opmerken of de koppeling aan het slijten of versleten is. Merkt u daar zelf iets van tijdens het rijden, dan kunt u een afsrpaak maken en stellen  we de juiste diagnose.